(0) SKIRK 2% PARAMĄ

Patyręs treneris: aukšti rezultatai tenise sunkiai pasiekiami be fizinio pasirengimo

B9F0941-gm

2018-01-05

Kruopštus ir taisyklingas fizinis pasirengimas būtinas norint siekti pergalių teniso aikštelėse ir iki minimumo sumažinti traumų tikimybę.

Didžiulę, daugiau nei dešimties metų darbo patirtį sukaupęs Vilniaus teniso akademijos fizinio rengimo treneris Jonas Simoneit neleidžia abejoti to svarba. Anot jo, galbūt fizinis rengimas kai kuriems nėra pati įdomiausia treniruočių sudedamoji dalis. Vis dėlto, norintiems siekti rezultatų ji tikrai būtina. Tai galioja ypač jauniesiems tenisininkams.

Vien technikos neužtenka

„Fizinis pasirengimas reikalingas ypač tiems vaikams, kurie daug žaidžia tenisą – dėl sveikos nugaros, dėl bendros laikysenos, pačios fizinės būklės. Žinoma, ir dėl to, kad būtų greitesni, ištvermingesni, geresnės koordinacijos – šie dalykai lavinami ne aikštelėse, o per fizinio rengimo treniruotes“, – aiškina patyręs specialistas.

Prastas fizinis pasirengimas gali tapti ir nesėkmių priežastimi varžybose. Ypač kai kalba pasisuka jau apie profesionalų sportą. Vien geros technikos neužtenka, nes šiais laikais tenisas – labai greitas sportas, kuriam reikia daug ištvermės, jėgos.

„Jeigu tenisininkas fiziškai nepasirengęs, tai ir baigiasi pirmame sete jėgelės. O kai reikia tris, keturis ar net penkis setus žaisti, jėgų stygius labai paveikia rezultatą. Taigi, galima drąsiai sakyti, kad aukšti rezultatai tenise sunkiai pasiekiami be fizinio pasirengimo“, – įsitikinęs J. Simoneit.

Svarbus individualus trenerio požiūris

Penkiamečių ar šešiamečių, pradėjusių lankyti tenisą, treniruotės nėra vien kamuoliuko mušinėjimas per tinklą. Didžioji dalis teniso treniruočių iš pradžių, pasak J. Simoneit, yra labiau orientuotos į fizinį pasirengimą – koordinacija, mokymasis sugauti, prieiti prie kamuolio, pritūpti.

Taigi pirmaisiais metais fizinio pasirengimo užtenka ir teniso pratybų metu. Bet vėliau, maždaug nuo septynerių metų, kai vaikas labiau geba susikaupti, moka ilgiau sutelkti dėmesį, fizinis pasirengimas būtinas. Vienos bendros formulės, kiek jo reikėtų, nėra. Kaip nėra ir vienodų žmonių.

„Vienas vaikas ateina turėdamas antsvorio, kitas – labai sportiškas nuo gimimo. Ir negali visiems duoti vienodai: vienam bus per daug, kitam – per mažai. Krūvius reikia individualizuoti. Tai ir bandome daryti. Fizinio rengimo treniruotėse visada ieškau aukso vidurio. Juk daugiau ne visada reiškia geriau“, – tvirtina Vilniaus teniso akademijos treneris.

Puiki traumų prevencija

Simoneit sako, kad per dideli fiziniai krūviai gali padaryti daugiau žalos nei atnešti naudos.

„Pavyzdžiui, keldamas per sunkius svarmenis žmogus gali patirti stuburo išvaržą, atsirasti širdies permušimų ir pan. Taip ir čia. Mažiems vaikams skiriant per didelį krūvį, stabdomas augimas, jiems nebelieka jėgų augti, nes viskas atiduodama fiziniam pasirengimui ir tenisui. Be to, per didelis fizinis krūvis gali tapti traumų priežastimi“, – kalba jis.

Kita vertus, protingas fizinis pasirengimas – ne tik kūno sustiprinimas ir parengimas žaisti tenisą, bet ir traumų prevencija. O jas patyrus – būdas palaikyti fizinę formą.

„Dažnai būna taip: trauma, vadinasi, nežaisiu, nesportuosiu. Vėliau, kai pradeda žaisti, viskas jau būna atrofavęsi. Ir tada traumų tikimybė dar didesnė. Kai skauda ranką, negali žaisti teniso, bet tai nereiškia, kad negali bėgioti, stiprinti pilvo preso, didinti ištvermės, gerinti koordinacijos“, – tvirtina specialistas.

Ne greitis, o kokybė

Vaikai pratimus nori atlikti labai greitai. Tačiau svarbiausia atlikti juos ne greitai, o taisyklingai.

„Grupiniuose užsiėmimuose, būna, prieini prie vieno, atsisuki į kitą ir šis sako: „Jau viską padariau, viską moku.“ Paprašai parodyti ir pamatai, kad visiškai ne taip daro. Todėl labai svarbu stebėti, kad vaikai pratimą darytų taisyklingai“, – perspėja J. Simoneit.

Kairiosios kūno pusės stiprinimas būtinybė

Teniso specifika – dominuojanti dešinė kūno pusė: dešinė ranka, koja, dešinė nugaros pusė (dešiniarankių). Kairė kūno pusė smarkiai skiriasi nuo dešinės – ji silpnesnė, nes mažiau išnaudojama.

„Tada dešinė pradeda spausti stuburą ir daug visokių niuansų atsiranda. Todėl kairę pusę reikia labai stiprinti, bandyti pasivyti dešinę. Siekti kūno pusiausvyros, norint išvengti sveikatos sutrikimų, itin svarbu. Po teniso treniruotės patartina kasdien 15–20 min. padirbėti stiprinant kairiąją kūno pusę“, –patirtimi dalijasi Vilniaus teniso akademijos specialistas.

Jonas Simoneit priduria, kad fizinis rengimas svarbiausias tada, kai vaikas auga, vystosi, nes reikia suformuoti laikyseną, tinkamą raumenyną. Sulaukus 18 metų, kai kūnas jau susiformavęs, fizinis rengimas tampa svarbesniu tampa traumų prevencijai.